Praca copywritera – co musisz wiedzieć

Praca copywritera – co musisz wiedzieć

16 grudnia, 2021 0 przez Redakcja

Każdy z nas miał do czynienia z tekstami, które na co dzień, zawsze i wszędzie je widzieliśmy. A kto się tym zajmuje, oczywiście copywriter. Niektórzy wiedzą kto to jest, inni nie bardzo znają to słowo, a nie wiedzą że to też zalicza się jako zawód. To nikt inny jak autor tekstów i haseł reklamowych SEO. Jest też odpowiedzialny za stronę tekstową reklamy, sloganu, spotu, tekst ulotki, scenariuszu reklamowego, reklamy radiowej, wszelkiego rodzaju plakatów, billboardów czy ogłoszenia. Dla przedsiębiorstwa może być bardzo cennym nabytkiem. Możliwość wykazania się na wielu płaszczyznach i osiąganie dużych sukcesów wynagradza to. W dzisiejszych czasach zapotrzebowanie na copywriterów jest ogromne, a im bardziej zagłębi się w rynek, tym mniej konkurencji się spotka. Wzrosną stawki a zlecenia będą szukać ciebie. Jego aktywność zawodowa skupia się na realizacji poszczególnych projektów, a także w ten sposób pomaga zbudować portfolio zapewniając dostęp do innych projektów. Jak więc sam copywriter podejmuje decyzje odnośnie zarządzania i organizacji pracy. W tym artykule przedstawimy różne formy decyzji podejmowane przez copywriterów.

FIRMA

To czy zatrudnisz się w agencji reklamowej, wydawnictwie, public relations czy będziesz pracować jako tzw. freelancer (wolny strzelec), nie ma to większego znaczenia, możesz wybrać taką opcję, jaka ci odpowiada, ważne są przede wszystkim zdobyte doświadczenie i być wyedukowanie się w tym temacie, choć bardziej o kreatywność niż teoria. To już bardziej zależy od tego, co zleci ci zleceniodawca. również w popularnych serwisach ogłoszeniowych oraz wśród znajomych. Istnieje także kilka dedykowanych platform oraz osób poszukujących tekstów do napisania. Serwisy, w których klienci tworzą zlecenia i każdy kto pierwszy podejmie się ich realizacji. Nierzadko znajomości zawierane za pośrednictwem takich serwisów przekształcają się w regularną współpracę. Nie tylko świadczy o tym, na jakim poziomie pracuje, bardzo wiele mówi wygląd, gdzie jest umieszczona twoja treść. Niektórzy przedsiębiorcy popełniają błąd o ogłoszeniach rekrutacji, że muszą być osoby tylko po dziennikarstwie lub polonistyce. Zakończenie takich studiów nie zagwarantuje nabycia wielkich umiejętności pisarskich. Od jakości treści sloganów, reklamowych czy artykułów na stronie firmy zależy na kondycji biznesu. Zwłaszcza jak opiera się on na działalności w internecie. Jeśli jesteś pewny swoich umiejętności, możesz wysłać swoje portfolio do agencji marketingowych czy copywriterskich. Dlaczego warto zdecydować się na portfolio?. To ,,dowód” na to, że już wcześniej tworzyłeś wszelkiego rodzaju teksty. W tym przypadku od stworzenia portfolio, czyli próbki umiejętności. Portfolio jest rodzajem CV dla osób zajmujących się rozumianą szeroko pracą twórczą. Powinno zawierać twoje najlepsze prace. Dzięki portfolio klient wie, jaki jest Wasz styl i czy pasuje on do jego wyobrażenia o mającym dopiero powstać tekście. Jeśli spodobają się twoje prace, będziesz miał szansę na regularne zlecenia. Jeśli myślisz o swoim zajęciu poważnie, to możesz podjąć decyzję o założeniu swojej działalności. Nie jest to konieczne na samym początku, ale jeśli masz już wiedzę i doświadczenia, to dla ciebie nie będzie problemu. Są dwie możliwości do wyboru, realizowanie zleceń na podstawie umowy o dzieło lub wystawianie faktur za pośrednictwem usługi Useme.

ROZWÓJ

Kiedy już dostałeś zlecenie, trzeba zabrać się do pisania. Sam proces zaczyna się od wymyślenie pomysłu, jak mniej więcej powinno to wyglądać, napisanie propozycji i napisanie tej potwierdzonej wersji. Oczywiście wchodzi też stosowane słowa kluczowe, wykorzystanie CTA , przyciąganie uwagę nagłówkiem, pisanie obrazowo, stosowanie języka korzyści oraz zadbać o zwięzłość tekstu. Jednak to są tylko informacje, jak tekst powinien być zbudowany, a przede wszystkim dobrze zrozumiany dla odbiorcy. Trzeba też znać zasady dobrego stylu, jakich elementów nie może zabraknąć w tekście i umieć wyrażać się prosto i zwięźle. Dodatkowo niestety tekst musi się wyróżniać na tle konkurencji. Dobrym pomysłem jest wczucie się w klienta, co byś ty chciał zobaczyć oczami klienta. Bez znaczenia, na jaką platformę przygotujemy treść, ale dbałość o jakość wszystkiego co się tworzy, czyli zadbanie o wygodę czytelnika, co też jest najważniejsze. Nie wymaga inwestowania dobrego sprzętu, żeby pisać teksty pierwszej klasy, wystarczy po prostu komputer z dostępem do internetu i z edytorem tekstu. Oczywiście jest kilka narzędzi, które poprawią jakość twojego tekstu. Zazwyczaj są to aplikacje, pozwalające zauważyć literówki, błędy interpunkcyjne czy językowe i poprawiające pisownię. Trudniej jest wyrobić się w limicie słów i trzeba przejrzeć tekst od nowa, zdecydować co może zostać lub wyrzucić. To czasochłonne, ale wygląda wtedy lepiej. Liczy się bardziej jakość tekstu niż jej ilość. Z pisaniem jest jak z projektowaniem, trzeba najpierw wymyśleć szkielet, a potem buduje się w ten sposób tekst. Dobrych tekstów się nie pisze tak po prostu, tylko się je projektuje. Niekiedy błędem jest to, że copywriter decyduje się napisać z głowy, jednak to niestety powoduje, że próbując coś napisać, masz pustkę. Dobrym wyborem jest szukanie na ten temat informacji. Do napisania porządnego tekstu się przydaje.

ZARZĄDZANIE

Na samym początku warto przemyśleć, jakie masz możliwości, o której godzinie dnia najlepiej ci cię pracuje, jakie są problemy, jeśli chodzi o organizowanie sobie pracy. Jest różnica pomiędzy pracą w agencji reklamowej a pracy freelancera. Odpowiedzialnym za stronę kreatywną przedsięwzięcia jest dyrektor kreatywny. Nadzoruje całokształt projektu oraz razem z klientem współpracuje w tworzeniu reklamy z dyrektorem artystycznym. Co innego, kiedy pracujesz w domu jako freelancer, wtedy sam jesteś sobie szefem, sam operujesz całą tę operację. Jednak powinieneś pamiętać, że jesteś odpowiedzialny za to, co ci powierzono, czy zdając na samego siebie, czy w jakimkolwiek miejscu, gdzie jesteś zatrudniony. Wszystko jest w twoich rękach i może to, zabrzmi dziwnie jakbyś, miał ratować kogoś życie, to jest prawda, ponieważ tylko i wyłącznie zależy od tego, jak podejdziesz do zadania i jak osoba czytająca twój tekst odbierze to, co napisałeś, a tekst powinien wciągać i angażować czytelnika. Mamy wybór kategorii do wybrania i ma to wpływ, dlatego że świadczy o tym, co piszesz. SEO Copywriter określany jest jako twórca funkcjonalnych treści stron internetowych a Blog copywriter pozostaje jedną z najważniejszych form internetowego komunikowania się i Bez względu na to, co wybierzesz, odpowiadasz za kontent tekstu, którego klient ci zleci.

PRACA

Choć w każdym zawodzie jest potrzebna pasja, jeśli robi się tylko dla pieniędzy, to raczej będzie to wychodziło z przymusu niż z przyjemności. Pewnych rzeczy się nie przeskoczy.

Po pewnym czasie dojdzie do wniosku, że to nie jest dobra droga tego, czego chce robić w życiu. Wymaga dużego poświęcenia. Ale jeśli robisz to dla przyjemności i satysfakcji, jesteś w stanie to zrobić. Można powiedzieć, że sama praca copywritera nie jest aż tak trudna, jak ona wygląda, pod warunkiem, że sam uznasz, że do tego się nadajesz. Niestety nie każdy może nim być, a żeby zostać, trzeba mieć talent literacki, mieć łatwość wyrażaniu myśli, giętkość języka, wyczucie konwencji, a oprócz tego znać zasady komunikacji masowej, mieć wiedzę o zachowaniu konsumenta i perswazji. Powinien znać potrzeby konsumentów i ich zachowania, wyróżniać się oryginalnością, jak i pomysłami. Zasady copywritingu nie są ci obce, więc ,,Lekkie piórko” nie wystarczy. Przyda się wiedza o tym, jak pisać na potrzeby marketingu i sprzedaży, Wiedzieć trzeba, że nawet takie płynne i interesujące pisanie np. w formie pamiętnika, dziennika, a nawet pisanie wierszy, jest zdobytą wiedzą, wynikając z czytania książek. Stworzenie prostego bloga też jest dobrym pomysłem. Wykształcenie, nie jest aż tak istotne. Można przejść kursy czy uczestniczyć w warsztatach czy wsparcie mentorskie. Ale i tak zawsze będzie wygrywała zachęta, zaangażowanie i podejście do pracy. Jeśli chodzi o freelancera, to z jednej strony jest to dobra sprawa, zwłaszcza że możesz połączyć z obowiązkami domowymi, z drugiej strony, pobyt w takim ,,domowym”, systemie może być trochę nie zdrowe, i jeśli dobrze ci z tym i odnajdujesz balans w tym wszystkim to jak najbardziej nie musi tobie stać na przeszkodzie. Chciałabym zaznaczyć temat o wybór stanowiska. Raczej nie polecam wybierać kanapy czy też łóżka, to sprawi, że poczujesz się bardziej rozleniwiony, i albo znaleźć inne miejsce lub wybudować swoje biuro, ale to może zbyt wiele kosztować, a czy warto to zależy od twoich perypetii. Jak na początek, to wystarczy po prostu biurko, a jak nie, to i nawet stół wystarczy. Bądź systematyczny i elastyczny w tym, co robisz, to też wiele wpływa na twoją wykonaną pracę. Chociaż, nie musi to być praca na całe życie, a potraktowanie jako dodatkowy zarobek. W rzeczywistości schemat pracy copywritera jest bardzo różny. Nie tylko tworzenie treści stało się typowo reklamowe, ale tworzenie tekstów dla istniejących stron utrzymanie pozycji tematycznej.

To czy zdecydujesz się pracować na własną rękę, czy w agencji, w jakiej cię przyjmą, to twoja decyzja. To, jakie trafi ci się zlecenie, to już zależy od losu. Kwestii tego, jak będzie wyglądał tekst, to już twoje zadanie, aby to, co napisałeś, było nie tylko dobrze napisanym artykułem, pamiętając o istotnych zasadach, ale żeby każdemu czytelnikowi, czytało się dobrze. Zbyt trudne słowa oraz skomplikowana treść może jeszcze bardziej to utrudnić. Dobra rada na pocieszenie jest taka, że znając już to, co przedstawione tutaj, to robienie wszystko najlepiej, jak tylko potrafisz. Nie są przedstawione sposoby jak zostać copywriterem, bardziej są tu przestawiane decyzje i opcje, na jakiej ścieżce podejmuje się copywriter lub kiedy zaczyna się swoją przygodę w tej branży. Nikt za nas nie podejmie decyzji, nie jest łatwe , nawet jeśli to jest początkujący czy zaawansowany copywriter.