Zrozumienie pakietu mobilności: kluczowe zmiany i ich wpływ na branżę transportową
24 maja, 2024Pakiet mobilności to szeroki zbiór przepisów ustalanych przez Parlament Europejski. Głównym celem wdrożenia pakietu mobilności jest całkowita reforma sektora transportu drogowego – oczywiście na terenie całej Unii Europejskiej. Pierwsze zmiany z tytułu powyższych regulacji prawnych wprowadzono już w 2020 roku. Co czeka kierowców i firmy transportowe w 2024 roku po aktualizacji przepisów? Sprawdźmy!
Działalność firm logistycznych a przepisy wynikające z europejskiego pakietu mobilności
Europejski Pakiet Mobilności obejmujący branżę transportową dotyczy kilku aspektów działalności prowadzonych w tej branży. Najważniejsze to:
- ogólne zasady korzystania z tachografów elektronicznych,
- wdrożenie zasad sprawiedliwej konkurencji rynkowej,
- przepisy dotyczące delegowania pracowników,
- regulacje związane z czasem pracy i odpoczynkiem kierowców.
Wbrew pozorom Pakiet Mobilności wprowadzony przez Unię Europejską mocno przekłada się na zmiany w przypadku: przewoźników zajmujących się transportem drogowym towarów i osób, kierowców zawodowych oraz firm logistyczno-spedycyjnych.
Chcesz dowiedzieć się nieco więcej o aktualnych zmianach wynikających z pakietu mobilności? Szczegóły znajdziesz na stronie: https://pragmago.pl/porada/pakiet-mobilnosci-w-transporcie-zalozenia-przepisy-i-zmiany-w-2022/.
Zarządzanie czasem pracy kierowców – czego dotyczy Pakiet Mobilności?
W 2024 roku zmiana przepisów pakietu mobilności obejmuje nowe regulacje dotyczące czasu pracy kierowców zawodowych. Po reformie przewoźnicy muszą planować trasy przewozu tak, aby kierowca miał możliwość swobodnego powrotu do miejsca zamieszkania – co najmniej raz na cztery tygodnie.
Proces wdrażania zmian odnośnie do czasu pracy kierowców zawodowych rozpoczął się w 2020 roku i jest kontynuowany do tej pory.
Warto też dodać, że kierowca musi udokumentować dodatkowy odpoczynek podczas pracy, jeśli wykorzystał opcję przedłużenia czasu jazdy. Taki stan rzeczy musi zostać zarejestrowany na wydrukach z tachografu.
Kabotaż w branży transportowej – czym jest i jakie są aktualne regulacje prawne?
W 2022 roku Pakiet Mobilności przewidywał wdrożenie zmian związanych z kabotażem w firmach przewozowych. Realizacja ponownego przewozu kabotażowego z wykorzystaniem tego samego pojazdu może mieć miejsce nie wcześniej niż po 4 dniach od momentu ukończenia ostatniego przewozu kabotażowego.
Najnowsze zmiany przewidują, że jeden kierowca może legalnie wykonać 3 przewozy kabotażowe w ciągu tygodnia kalendarzowego. Jeśli chodzi o okres karencji między przewozami – tutaj nic się nie zmienia.
Najnowsze zmiany w branży transportowej a Pakiet Mobilności – podsumowanie
Rok 2024 przynosi też spore zmiany w kwestii montażu tachografów w samochodach wykorzystywanych przez firmy transportowe. Od tego roku każdy pojazd zarejestrowany na nowo musi zostać wyposażony w inteligentny, cyfrowy tachograf. Dzięki temu rejestracja momentu przekroczenia granicy państwa będzie rejestrowana automatycznie przez satelitę.
Dodatkowo od maja 2024 roku pojawiły się nowe wymogi dotyczące posiadania licencji transportowej. Zmieniają się też kwestie kontroli firm przewozowych i kierowców – od tego roku zwiększony zostanie limit kontroli: z 28 do 56 dni.