Problemy finansowe mikrofirm – skąd się biorą i jak sobie z nimi poradzić?

Problemy finansowe mikrofirm – skąd się biorą i jak sobie z nimi poradzić?

22 października, 2019 0 przez Redakcja

Ogromna ilość polskich firm znajduje się obecnie w kiepskiej sytuacji finansowej. Nie jest to oczywiście stan optymalny, ponieważ odbija się to na między innymi wynagrodzeniach ich pracowników czy cenach produktów. W największych tarapatach znajdują się nie wielkie koncerny, a lokalni mikroprzedsiębiorcy. Tylko czym jest mikrofirma? Skąd się biorą tak częste problemy finansowe mikrofirm i jak można sobie z nimi poradzić?

Co to jest mikrofirma?

Kiedy rozmawiamy o firmach, często odruchowo używamy określeń duża, mała czy średnia, korzystając przy tym nie z żadnych oficjalnych danych, a własnego subiektywnego odczucia. Nie zdajemy sobie sprawy, że kategorie firm w zależności od ich rozmiaru istnieją nie tylko w mowie potocznej, ale także i w prawie. Od rozmiaru firmy zależy bowiem wiele spraw, między innymi to, w jaki sposób może się rozliczać czy jakie przysługują jej ulgi. Mikrofirma to najmniejszy rodzaj firmy. Zatrudnia ona mniej niż dziesięciu pracowników i może liczyć na roczne obroty nie większe niż 2 miliony euro. Wielu może zadziwić, że według prawa za małą firmę uważa się taką, która zatrudnia mniej niż 50 pracowników i ma roczne obroty poniżej 10 milionów euro. Często więc używając określenia mała firma, tak naprawdę mieliśmy na myśli mikrofirmę.

Jakie problemy dotykają mikrofirmy?

Oczywiście, w większości problemy finansowe tego samego typu mogą dotknąć firmy o różnej wielkości. Jednak z uwagi na niewielki rozmiar mikrofirmy są na nie szczególnie narażone i ciężej jest im je znieść. Bardzo poważnym problemem są przeterminowane płatności. Jeśli kontrahent nie zapłaci firmie za towar czy usługi w terminie, to nie dość, że nie ma ona pieniędzy, to straciła także na wydanych mu towarach czy wykonanej usłudze. Zwłaszcza na początku działalności mogą pojawić się takie problemy, kiedy jeszcze nie wiemy, któremu kontrahentowi możemy ufać. Ponadto za źródło problemów finansowych uznaje się także powszechnie dużą konkurencję na rynku. Rywalizujące ze sobą firmy są zmuszane do obniżania cen, przez co mniej zarabiają. Ciężej jest im także znaleźć nowych klientów.

Faktoring – sposób na szybką gotówkę

Odraczanie terminu zapłaty jest rozwiązaniem, które pozwala pozyskać klientów i budować z nimi dobrą relację. Mało który kontrahent jest zainteresowany płaceniem za towary lub usługi od razu, więc jeśli my nie udzielimy mu kredytu kupieckiego, zrobi to ktoś inny. Niestety, wiąże się to dla nas ze sporym problemem. Na pieniądze musimy wtedy poczekać miesiąc, dwa, a nawet dłużej, a przecież z czegoś trzeba pokrywać bieżące wydatki. W takim wypadku ciekawym rozwiązaniem może być faktoring https://splatapozyczek.pl/. Działa on na bardzo prostej zasadzie – przekazujemy nieprzeterminowaną, ale jeszcze nieopłaconą fakturę firmie faktoringowej, a ona wysyła nam część jej wartości jako zaliczkę. W ten sposób mamy bardzo szybki dostęp do naszych pieniędzy. Resztę otrzymamy, kiedy kontrahent opłaci fakturę. Należy jednak pamiętać, że firmy faktoringowe nie świadczą tych usług za darmo, a pobierają od nich prowizję. Jeśli jednak zależy nam na czasie, a do tego nie chcemy sami zajmować się obsługą danej faktury (na przykład wysyłaniem przypomnień o terminie spłaty), warto rozważyć faktoring. W ten sposób utrzymamy płynność finansową firmy, co jest szczególnie istotne w przypadku mikrofirm. Jakikolwiek przestój w działalności firmy i generowaniu przychodów może być szybką drogą do narastania zadłużeń i w konsekwencji bankructwa. Zanim jednak podejmiemy decyzje warto skonsultować ją ze specjalistami w dziedzinie kredytów i pożyczek Spłata Pożyczek.

Wzmacnianie swojej marki

Faktoringiem możemy rozwiązać problem odroczonych płatności i nieuczciwych kontrahentów, ale co z innymi? Odpowiedź jest prosta – marketing. To dzięki niemu będziemy w stanie wyprzedzić konkurencję i zdobyć klientów, często nawet bez potrzeby jakiegokolwiek obniżania cen. Wielu małych przedsiębiorców wciąż oszczędza na marketingu, ignorując fakt, że jest on niesamowitą dźwignią handlu.

Problemy finansowe mikrofirm mogą wynikać z bardzo wielu przyczyn, ale okazuje się, że bardzo często rozwiązanie jest znacznie prostsze, niż by nam się wydawało. Kiedy więc nasza mikrofirma zacznie odczuwać trudności, nie należy panikować, a podjąć szybkie, zdecydowane kroki w celu ich zminimalizowania.