Marketing e-mailowy i jego kluczowe aspekty
6 lipca, 2023Marketing e-mailowy to cyfrowa strategia marketingowa, która polega na wysyłaniu wiadomości promocyjnych lub informacji do grupy osób za pośrednictwem poczty elektronicznej. Jest to popularna i skuteczna metoda docierania do docelowych odbiorców, budowania relacji i zwiększania konwersji.
Kluczowe aspekty email marketingu
Oto kilka kluczowych aspektów, które powinien znać każdy rozpoczynający swoją przygodę z email marketingiem:
- budowanie listy e-mailowej: zacznij od utworzenia opartej na uprawnieniach listy e-mailowej subskrybentów. Ważne jest, aby wyrazili oni na to zgodę. Może to być email z zapytaniem do danej grupy osób lub samoistne działanie z ich strony, przykładowo wpisanie swojego maila do newslettera na Twojej stronie promującej produkty lub usługi.
- segmentacja: kolejnym, bardzo ważnym krokiem, jest podzielenie listy e-mailowej na mniejsze segmenty w oparciu o czynniki, takie jak zainteresowania, dane demograficzne, historia zakupów, a nawet wykonywana praca, czy wiek osoby.
- personalizacja: dostosuj e-maile w taki sposób, aby osoby, które je otrzymują czuły, że ten mail przeznaczony jest specjalnie do nich. Zacznij od “Hej <imię osoby>”. Pozwoli to na pozytywny wydźwięk już od samego początku i większe zainteresowanie ze strony czytającego.
- wciągające tematy: twórz atrakcyjne tematy w swoich mailach, które przykują odpowiednią uwagę i zachęcą odbiorców do zapoznania się z całą treścią e-maila. Przede wszystkim pamiętaj o tym, aby unikać spamerskiego lub wprowadzającego w błąd języka i upewnij się, że temat dokładnie odzwierciedla treść.
- treści wysokiej jakości: punkt ten pokrywa się z poprzednim, ale warto to podkreślić. Twórz wciągające i wysokiej jakości treści, ponieważ to one pozwolą Ci na większe zainteresowanie ze strony odbiorców i większy sukces określonego przez Ciebie celu wysyłania maili.
- optymalizacja mobilna: jest to coraz ważniejszy aspekt w naszych czasach, ponieważ użytkownicy coraz częściej maile odczytują na swoich urządzeniach przenośnych, w każdym miejscu i o każdej porze dnia. Bardzo ważne jest więc zoptymalizowanie wysyłanych przez Ciebie e-maili pod kątem przeglądania ich na urządzeniach mobilnych. Dzięki temu tekst będzie bardziej przejrzysty i przyjazny podczas czytania.
- wezwanie do działania: umieść w mailach jasne i widoczne wezwania do działania, aby zachęcić odbiorców do podjęcia pożądanych działań, jak dokonanie zakupu.
Aspekty e-mail marketingu, mniej ważne, ale warte brania pod uwagę
Ważnymi aspektami marketingu e-mailowego, oprócz podanych wyżej, będą także testy A/B, czyli eksperymentowanie z różnymi rodzajami i formami czcionki, jej wielkości, koloru, całości tekstu. Dzięki temu zauważysz, jaki format maila będzie najlepiej odbierany i z którego z nich najczęściej odbiorcy wyciągną pożądane przez Ciebie działanie. Pamiętaj o tym, aby często śledzić i analizować dane dotyczące wiadomości, takie jak współczynniki otwarć, współczynniki klikalności, współczynnik konwersji, czy współczynnik rezygnacji z subskrypcji, aby mieć obraz tego, jakie działania marketingowe, których używasz, są skuteczne, a które mniej. Ostatnim, ważnym aspektem, jest zgodność z prawem, czyli to, co piszesz w swoich mailach musi być stuprocentowo zgodne z kodeksem prawnym obowiązującym w danym kraju.