Czym jest marketing mix?
10 sierpnia, 2023Marketing mix, to pojęcie, które często przewija się w odniesieniu do procesu wdrażania produktu, ale czym tak na prawdę jest i jak może pomóc w zwiększaniu sprzedaży, a także co kryje się pod określeniem 4P, 7P i 4C?
Definicja marketingu mix
Marketing mix, nazywany również kompozycją marketingową, to nic innego jak zbiór elementów działań marketingowych, które razem tworzą metodę skutecznego oddziaływania firmy na rynek i klientów. Najpopularniejszym zastosowaniem marketingu mix jest wykorzystanie do wdrażania nowych produktów i przede wszystkim z tym utożsamiana jest ta metoda. Dzięki dogłębnej analizie produktu i dostosowaniu do potrzeb klienta marketing mix umożliwia maksymalizację zysków ze sprzedaży.
Koncepcja 4P
Za podstawową koncepcję marketingu mix uznaje się koncepcję 4P, którą jeszcze w latach 60. XX wieku przedstawił Edmund McCarthy. Nazwa koncepcji pochodzi od pierwszych liter czterech angielskich słów:
- product – czyli produkt, oznacza fizyczny towar bądź oferowaną usługę, to na nim skupia się analiza;
- price – czyli cena, ustalana na podstawie między innymi kosztów produkcji produktu, stanowi wydatek z punktu widzenia klienta;
- place – czyli dystrybucja, oznacza rozmieszczenie produktu na rynku, jest kanałem, dzięki któremu produkt dociera do klienta;
- promotion – czyli promocja, to działania, dzięki którym informacja o produkcie dociera do klienta.
Koncepcja 7P
Wraz rozwojem rynku, poszerzono koncepcję 4P do 7P. Oprócz podstawowych elementów takich jak produkt, cena, dystrybucja i promocja dodano trzy dodatkowe elementy:
- people – czyli ludzie, oznacza szeroko rozumiane zasoby ludzkie w przedsiębiorstwie, które stanowią podstawę rozwoju firmy;
- process – czyli proces, to ciąg działań wpływający na produkcje, ale i jakość oferowanych usług, które w ostateczności przekładają się na zadowolenie klienta;
- physical evidence – czyli świadectwo materialne, to całokształt wizerunku firmy, który stanowi fizyczne odzwierciedlenie marki w przestrzeni rynkowej.
Koncepcja 4C
W 1990 roku Robert Lauterborn zaproponował bardziej nowatorskie podejście, które zamiast produktu skupiło się przede wszystkim wokół klienta:
- customer value – czyli potrzeby i pragnienia klienta, podejście 4C skupia się na wartości jaką produkt/usługa niesie dla klienta;
- cost – czyli koszt dla klienta, tutaj nie chodzi już o samą cenę, ale także dodatkowe koszty, jakie klient musi ponieść przy zakupie oferowanego dobra;
- convenience – czyli wygoda zakupu, to nie tylko dystrybucja, ale cały szereg udogodnień, jaki może oferować firma przy sprzedaży;
- communication – czyli komunikacja, która pojawia się zamiast jednostronnego przesyłania informacji w postaci promocji.
Bez względu na wykorzystywaną koncepcję, marketing mix pozwala na zaplanowanie działań marketingowych tak, by uniknąć kosztów wdrażania zbędnego z punktu widzenia klienta produktu. Stosując marketing mix nie tylko jesteśmy w stanie zminimalizować straty, ale także zwiększyć zyski ze sprzedaży oferowanych usług czy produktów, dlatego ta metoda stanowi istotny element strategii marketingowej.