Czym jest “featured snippet” i dlaczego to ważne?
31 lipca, 2021Jeśli zarządzasz marketingiem w małej firmie, z pewnością wiesz, że optymalizacja materiałów w celu przyciągnięcia ruchu do Twojej witryny jest ciągłym wyzwaniem i co dzień napotykasz nowe możliwości i nowe przeszkody w jego realizowaniu. Bez dobrej strategii nawet najlepsza treść może być trudna do umieszczenia na szczycie wyników wyszukiwania. Na szczęście istnieje kilka sposobów na zwiększenie swoich szans i bycie zauważonym.
Jednymi z najlepszych sposobów na to, by Twoja treść dotarła do zainteresowanego nią klienta, są “featured snippets”. Jeśli kiedykolwiek zadałeś w zapytanie Google, sformatowane jako pytanie (czyli zaczynające się od wyrażenia pytającego typu: jak, gdzie itp), wyszukiwarka mogła wyświetlić Ci bezpośrednią odpowiedź. Ta odpowiedź, to właśnie featured snippet. Pojawiają się one przed najlepszymi organicznymi wynikami wyszukiwania słowa kluczowego na liście wyników wyszukiwania. Jeśli nauczysz się, w jaki sposób tworzyć treści, aby dostać się do tej sekcji, możesz szybko przyciągnąć ruch i zwiększyć zasięg swojej strony.
Istnieją cztery typy snippetów: akapity, tabele, listy i filmy. Każdy z nich może sprzyjać wzrostowi liczby wyszukiwań i przejść do Twojej witryny. W tym krótkim artykule opiszę ten ciekawy temat i wyjaśnię, dlaczego snippety są tak skuteczne w zwiększaniu ruchu i jak możesz od teraz tak projektować swoje treści, aby podnieść szansę na to, że przygotowane przez Ciebie treści będą źródłem dla snippetów.
Co to jest “featured snippet”?
Co to “featured snippet”? Krótka odpowiedź (taka, jaką pewnie uzyskasz, gdy zapytasz o to w przeglądarce) brzmi:
Featured snippet, to mały fragment treści, który pojawia się na górze listy organicznych wyników wyszukiwania w wyszukiwarce firmy Google. Dostarcza użytkownikowi szybkiej odpowiedzi wprost na zadane pytanie i pojawia się przed pierwszym wynikiem na liście.
Często to miejsce określane jest jako „Pozycja #0”. Ważne jest, że Google nie tworzy treści do snippetów, tylko pobiera ich treść bezpośrednio ze strony internetowej znalezionej w swoim indeksie.
Mechanizm działania jest następujący: Google analizuje zapytanie, próbuje powiązać jego wyniki z intencją użytkownika i wybiera najlepszy fragment, jaki może wydobyć z istniejącej treści, aby zadowolenie użytkownika z uzyskanej odpowiedzi było jak największe. Oznacza to, że „Pozycja #0” jest możliwa do zagarnięcia praktycznie dla każdego. Tylko… skoro użytkownik dostaje odpowiedź na stronie wyszukiwania i nie musi przechodzić na Twoją stronę, żeby ją uzyskać, to dlaczego miałoby Ci zależeć, żeby tak się stało?
Snippety zawierają link do witryny, z której pochodzą. Z przeprowadzonych badań jasno wynika, że (jeśli są dobrze zaprojektowane) zwiększają ruch w Twojej witrynie.
Dlaczego snippet może być ważny dla ruchu w Twojej witrynie?
Pole “featured snippet” ułatwia życie wyszukiwarce Google, zapewniając użytkownikowi zwięzłą odpowiedź na zapytanie. Pomysł polega na tym, że użytkownicy mogą uzyskać podstawową odpowiedź na swoje pytanie bez przekopywania się przez kilka stron wyników wyszukiwania.
Tzw. snippet boxy są ważne dla marketera, ponieważ przyciągają uwagę czytelnika i zwiększają szanse, że odwiedzi Twoją witrynę. Są pierwszą rzeczą, jaką widzi użytkownik podczas wyszukiwania. Oto kilka korzyści, jakie polecane fragmenty mogą mieć dla Twojej witryny:
- Poprawia współczynnik klikalności (CTR): po uzyskaniu podstawowej odpowiedzi użytkownik często szuka bardziej szczegółowych informacji. Wie, żę łątwo znajdzie to, czego szuka, klikając link.
- Zwiększa Twoją wiarygodność: wybrane fragmenty prezentują Twoją firmę jako autorytet w danej dziedzinie.
- Pomaga wykorzystać technologię głosową: wirtualni asystenci, tacy jak Alexa, Siri, Google Assistant i Microsoft Cortana, zwykle używają snippetów, aby odpowiadać na zapytania głosowe swoich użytkowników.
- Wskazuje, że treść jest skuteczna. Jeśli Google wybierze Twoją witrynę jako część fragmentu, to dobry znak, że treść jest cenna dla czytelników.