Co trzeba wiedzieć o influencer marketingu?
18 sierpnia, 2023Co trzeba wiedzieć o influencer marketingu?
Marketing to już nie tylko promowanie swoich usług i towarów w świecie realnym. Odkąd Internet zaczął się rozwijać, reklama online stała się ważnym elementem pozwalającym na zyskanie rozgłosu. W obecnych czasach popularny staje się influencer marketing. Na czym on polega?
Influencer marketing
Influencer marketing polega na wykorzystaniu szeroko znanej osoby w celu rozpowszechnienia swoich usług, towarów. Kojarzona przez wielu, wpływowa twarz pozwala na zyskanie jak najszerszego grona odbiorców. Jeśli znany twórca treści zareklamuje usługę, trafi ona do setek, tysięcy osób obserwujących. Twórca jest liderem opinii – z łatwością pociągnie za sobą wielu potencjalnych klientów.
Należy rozróżnić celebrytę od influencera – ten pierwszy pojawia się w różnych treściach, jednak niekoniecznie sam je tworzy, natomiast influencer aktywnie prowadzi swój profil i komunikuje się z obserwatorami w celu zyskania popularności.
Influencer marketing najczęściej można odnaleźć w świecie cyfrowym. Daje to okazję osobie tworzącej treści na komunikację z odbiorcami, najczęściej za pomocą mediów społecznościowych typu:
- Instagram,
- Facebook,
- TikTok
lub szeroko znanych platform, np. Youtube.
Różne formy influencer marketingu
Istnieje kilka form influencer marketingu. Każda niesie za sobą inne korzyści, dlatego warto przemyśleć decyzję, w jaki sposób ma przebiegać promowanie się w mediach. Ze względu na zasięg danego twórcy wyróżniamy:
- influencer marketing przy pomocy znanych twórców – nawiązywanie pracy z powszechnie znanymi osobami, np. popularnymi Youtuberami, użytkownikami Instagrama mającymi ogromną bazę fanów, to szybki sposób na zyskanie popularności. Trzeba jednak liczyć się także z ogromnymi kosztami kampanii reklamowej. Czasem trudno także znaleźć osobę chętną do współpracy, której treści łączyłyby się z reklamowaną usługą lub towarem.
- influencer marketing przy pomocy tzw. mikro influencerów – zdecydowanie się na mniej znanego twórcę również ma swoje plusy. Koszty z pewnością nie będą tak wielkie, jak przy zatrudnieniu bardziej znanego influencera. Dodatkowo taka współpraca pozostawia otwarte drzwi: można zdecydować się na współpracę z kilkoma mniej znanymi osobami i osiągnąć podobne sukcesy jak w przypadku jednej, bardzo znanej osobistości.
Dobrze mieć także na uwadze wymarzonego odbiorcę, do którego ma trafić towar lub usługa. Należy wziąć pod uwagę jego wiek, zainteresowania, profesję, aby znaleźć idealną platformę do influencer marketingu. Przykładowo, jeśli reklamowana rzecz jest adresowana do młodzieży, dobrym pomysłem może być zatrudnienie influenc era na TikToku, aby dotrzeć do jak największej ilości potencjalnych klientów. W zależności od idealnego odbiorcy forma influencer marketingu będzie się różniła.