Co to franczyza?

Co to franczyza?

30 sierpnia, 2022 0 przez Redakcja

Franczyza to pewnego rodzaju koncepcja biznesowa – gotowa. Działalność franczyzy to działanie gospodarcze naśladujące koncepcję franczyzodawcy, czyli przedsiębiorcy, który prowadzi biznes. Franczyzobiorca co prawda prowadzi własną firmę, lecz korzysta z koncepcji dającego franczyzę oraz doświadczenia. Prawa i obowiązki obu stron reguluje umowa franczyzy, będąca zarazem podstawą do nawiązania tego typu współpracy.

Jak zawrzeć umowę o franczyzę?

Jest to umowa nienazwana, która nie posiada prawnego unormowania, więc jej wyznaczniki opierają się na zasadzie swobody umów, umożliwiającej swobodne kształtowanie jej treści oraz dowolne dobranie kontrahenta. Nie ma ściśle określonego wzoru umowy franczyzy, ponieważ franczyzodawca indywidualnie decyduje o tym, co ma ona zawierać i określa swoje wymagania. Taka umowa musi jednak zawierać, oprócz postanowień kontrahenta, definicje pojęć w niej wypisanych a także sposób na wycofanie się z niej.

Rodzaje franczyzy

Franczyza dzieli się m.in. ze względu na organizację systemu, ze względu na now – how i ze względu na rodzaj działalności. Najczęściej występujące rodzaje to:

– franczyza bezpośrednia –  najprostszy sposób na otwarcie biznesu franczyzowego. W takiej sytuacji obie strony, zarówno franczyzodawca i franczyzobiorca zawierają umowę franczyzową. Franczyzodawca zobowiązuje się do nadzorowania współpracy, a także pomocy i doradztwa oraz usług promocyjnych,

– franczyza dystrybucyjna – polega na tym, iż franczyzodawca udostępnia swe know – how w zakresie asortymentu oraz sposobach jego sprzedaży, przez co franczyzobiorca prowadzi sprzedaż pod szyldem znanej marki (dobrym przykładem jest sprzedaż produktów hiszpańskiej marki Anekke w Polskich sklepach).

Czy franczyza jest opłacalną koncepcją?

Jak wszystko wskazuje, biznesy oparte na franczyzie upadają o wiele rzadziej aniżeli inne, ponadto ich działalność charakteryzuje się stabilnością, dzięki sprawdzonemu już systemowi, koncepcji. Niebywale ważne jest także to, iż franczyzobiorca może nieustannie liczyć na pomoc ze strony franczyzodawcy, który pomaga mu w prowadzeniu biznesu, a co za tym idzie, stara się, aby przynosił on zyski. Osoba prowadząca działalność związaną z franczyzą, nie musi się obawiać, gdyż prowadzi sprzedaż i biznes, który okazał się dochodowy, inaczej nie byłoby sensu korzystać z danej koncepcji. Ograniczone zostaje zatem ryzyko, bo zamiast wprowadzać nowy, jeszcze nieprzyjęty, ponieważ pozbawiony opinii – produkt, sprzedaje się asortyment uznany przez klientów.
Oprócz tego zmniejszone są koszty reklamy towarów, gdyż za marketing i wydatki odpowiada sieć, franczyzodawca.

W Polsce niezwykle popularne są sklepy Żabka, zaliczające się do franczyzy. Ponadto ostatnimi czasy kiosk ruchu franczyza to prosperujący biznes.