
Co warto wiedzieć o umowie dropshippingu?
5 lutego, 2023W ostatnich latach coraz częściej mówi się o dropshippingu jako o świetnym pomyśle na biznes. Jak to działa? Sprzedawca nie jest fizycznie w posiadaniu towaru, a jest jedynie pewnego rodzaju pośrednikiem między kupującym z producentem czy magazynem, w którym dany produkt jest przechowywany. Dzięki temu nie ponosi kosztów związanych z magazynowaniem, pakowaniem czy wysyłką.
W celu organizacji całego tego przedsięwzięcia między sprzedającym a dostawcą podpisywana jest tzw. umowa dropshippingu (przy czym nie jest to nazwa oficjalna, a potoczna, kodeks cywilny konkretnie takiego typu umowy nie opisuje). Co powinno się w niej znaleźć i jak ją przygotować? Sprawdź!
Jakie elementy powinno się zawrzeć w umowie dropshippingu?
Są pewne elementy niezbędne w umowie dropshippingu, które powinny pojawić się zawsze. Jest to przede wszystkim określenie stron, przedmiotu umowy (zarówno najbardziej podstawowych usług związanych z dropshippingiem, czyli wysyłki zamówień, jak i tych mniej typowych, jeśli znajdą zastosowanie w danym przypadku) i wynagrodzenia.
Bardzo istotna jest też kwestia dokładnego określenia odpowiedzialności za towar i terminu, w jakim usługi mają być realizowane (aby zapewnić klientom sklepu internetowego odpowiednio wysoki poziom obsługi).
W każdym przypadku umowa dropshippingu powinna także obejmować kwestię mechanizmów zapewniających, że realny stan magazynowy i stan wyświetlany przez sklep będzie się pokrywać, aby uniknąć problematycznych sytuacji, w którym klient zamawia produkt, którego w rzeczywistości dostawca nie ma już na stanie. Poza tym należy pamiętać o zapisach związanych z wypowiedzeniem umowy (w tym z okresem wypowiedzenia, rozliczeniem etc.).
Jak dobrze przygotować umowę dropshippingu?
Umowa dropshippingu jest poniekąd grząskim terenem, w związku z tym, że jest ona, jak już wspomniano na początku, umową nienazwaną (w myśl kodeksu cywilnego). Co więcej, sama branża dropshippingowa jest relatywnie młoda, szczególnie na polskim rynku i osobie, która nie ma doświadczenia i wiedzy, mogłoby być bardzo trudno przygotować umowę, która po pierwsze byłaby zgodna z prawem i pozbawiona błędów kardynalnych, a po drugie i jeszcze trudniejsze, odpowiednio zabezpieczała interesy stron, usuwając luki i niejasności.
Wniosek z tego wszystkiego płynie jeden – lepiej nie podejmować się pisania umowy dropshippingu samodzielnie. Internetowe wzory też nie są idealną opcją, biorąc pod uwagę, że każda sytuacja może być inna, w zależności chociażby od typu produktów czy tego, jakie dodatkowe usługi poza tymi najbardziej podstawowymi sprzedający chciałby, aby świadczył dostawca. Najlepiej zwrócić się do kancelarii, która ma doświadczenie w umowach dropshippingu i ogółem obsłudze branży e-commerce, aby oszczędzić sobie niepotrzebnych problemów i zmartwień.